Over mij


Mijn kinderen zouden met gemak de middelbare school doorlopen. Tuurlijk, ik was toch al járen juf, wat kon er fout gaan? Tót het zover was, en het er thuis steeds ongezelliger aan toe ging; slaande deuren, ruzies aan tafel en veel gedoe. Dat mijn tips, hulp en aanmoedigingen averechts werkten had ik toen nog niet door.

 

Mijn zoon verliet de basisschool met een VWO advies en begon enthousiast aan een nieuwe fase. Genietend van de gymlessen, chillen in de pauzes en leuke feesten deed hij verder weinig tot niks aan school. Er waren momenten dat ik hem 't liefst echt een schop onder de kont wilde geven maar ja…in plaats daarvan ging ik toch maar weer “samen” het huiswerk plannen, in de hoop dat hij deze ook uitvoerde. Nou leuk bedacht hoor, maar dat gebeurde dus niet.

 

Mijn dochter had een schoolloopbaan met vele hobbels. Zij deed het eerste jaar haar stinkende best; tevergeefs helaas. Gierende hormonen en te weinig succeservaringen veroorzaakten bij haar een gebrek aan zelfvertrouwen. Hulp van ons was al snel stom, zinloos en het ging toch allemaal niet lukken! Het deed mij echt pijn haar zo te zien worstelen. Mijn vrolijke kind werd een mokkende dochter, die je én stevig knuffelend van goede adviezen wil voorzien, én heel graag achter het behang zou willen stoppen. 

 

De sfeer thuis was vaak om te snijden, mijn dochter ongelukkig en mijn zoon bleef het allemaal wel prima vinden. 

 


Ik heb echt van alles geprobeerd: samen plannen, elke dag overhoren, ernaast blijven zitten, hen het zelf uit laten zoeken. Niks werkte; het gaf alleen maar meer gedoe en strijd. Totdat ik door kreeg dat ik me er maar op één vlak mee moest bemoeien en verder niet. Ik begon hen alleen te begeleiden met kennis over hóe ze zelf hun huiswerk konden plannen, leren en maken en verder liet ik het los. Dát hielp. Er kwam weer rust in huis. 

 

En eind goed al goed; uiteindelijk hebben ze een bij hen passende opleiding prima afgerond en zijn ze fantastisch in hun werk. Maar poeh poeh …..het had wat voeten in aarde! 

Dit alles zette mij aan het denken.  Als ik het dan al niet kan als juf, dan is het voor een andere tienerouder al helemaal niet te doen. Daarom startte ik vanuit die kennis en mijn jarenlange onderwijservaring mijn praktijk om andere tieners (en hun ouders) te begeleiden bij het plannen, maken en leren van hun huiswerk. 


 

 

Dit is Ellen:

  • ervaren juf met oog voor het kind in z'n geheel
  • weet op een rustige en betrokken manier het kind weer 'aan te zetten'
  • kan je ook voor het blok zetten, je confronteren en wakker schudden
  • herkent en erkent de struggles van puber én ouder
  • krijgt een kind weer aan het lachen door de open en eerlijke manier van praten
  • houdt van het werken met pubers omdat ze zelf ook zo'n 'heerlijke puber' was en haar ouders tot waanzin gedreven heeft😉

 

 

Wat wil elke tiener tijdens zijn of haar schooltijd? Chillen met vrienden, shoppen, gamen, een bijbaantje  én goede cijfers (de één zesjes, de ander graag achten en negens). Logisch!! Leren voor die goede cijfers is voor de één een makkie en voor de ander een enorme uitdaging.

Leren is een proces waarbij een kind heel veel vaardigheden moet kunnen inzetten. Leren is keuzes maken, volgorde bepalen, een eigen leerstijl kennen, emoties beheersen en volhouden. Deze vaardigheden komen niet vanzelf aanwaaien. Daar heeft elke tiener, in meer of mindere mate, begeleiding bij nodig.