Over mij

Als moeder én vooral als juf dacht ik precies te weten hoe we onze kinderen door de basis-en middelbare school konden helpen. Tuurlijk, ik wist exact waar het fout kon gaan en hoe daar dan op in te spelen. Tót het echt fout ging en het thuis hoofdzakelijk over school ging. Mijn tips en aanmoedigingen werkten vooral averechts; dat had ik echter toen nog niet door.

 

Mijn zoon verliet de basisschool met een VWO advies en begon enthousiast aan een nieuwe fase. Behalve genieten van de gymlessen, chillen in de pauzes en leuke feesten deed hij verder weinig tot niks aan school. Ken je dat; je zou hem het liefst een schop onder de kont geven maar in plaats daarvan ging ik toch maar weer “samen” het huiswerk plannen. Braaf zat hij naast mij zijn agenda in te vullen maar uitvoeren? Nou leuk bedacht hoor, maar dat gebeurde dus niet. Toch haalde hij de HAVO op z’n sloffen, maar kwam zichzelf op het HBO enorm tegen; hij wist niet wat hij aan moest met dikke studieboeken, colleges en zelfstandigheid. Daar ging het bij twee studies helemaal fout.

 

Mijn dochter had een schoolloopbaan met vele hobbels. Zij deed het eerste jaar haar stinkende best; tevergeefs helaas. Gierende hormonen en te weinig succeservaringen veroorzaakten bij haar een gebrek aan zelfvertrouwen. Mijn hulp werd na de brugklas niet meer geaccepteerd, was volgens haar zinloos en het ging toch allemaal niet lukken! Ik had te maken met een mokkende en duidelijk ongelukkige dochter die je én stevig knuffelend van goede adviezen wil voorzien én heel graag achter het behang zou willen plakken. 

 

Van deze periode leerde ik het volgende: wil je rust in huis rondom je tiener en school, bemoei je er dan niet mee maar geef je kind de kennis hoe hij/zij zelf het huiswerk kan maken, leren en plannen. Een tiener heeft zijn eigen motivatie, doelen en vaardigheden nodig om tot resultaten te komen. En daar hebben ze ons als gids bij nodig; iemand die hen mogelijkheden en ideeën kán aanreiken, waarmee zij kunnen gaan experimenteren. Zodra je kind ZELF weet hij/zij WIL en NODIG heeft is de grootste stap vooruit gezet.

Toen ik dát snapte keerde de rust terug in huis.  ’s Avonds samen eten werd weer gezellig. Mijn zoon kwam weer naar beneden om voetbal te kijken en mijn dochter was blij met de moeder die met haar ging shoppen zonder over school te praten. Ik kon weer genieten van  ontspannen en blije pubers(meestal danJ) én de strijd rondom school was voorbij.

 

 

Dit alles zette mij aan het denken.  Als het mij als juf destijds al niet lukte, dan is het voor een andere tienerouder al helemaal niet te doen. Daarom startte ik, vanuit die kennis en mijn jarenlange onderwijservaring, in 2017 mijn praktijk om andere tieners (en hun ouders) te begeleiden bij het plannen, maken en leren van hun huiswerk.


 

Dit zeggen anderen over mij: 

Ellen is betrouwbaar, oplossingsgericht, open, eerlijk, duidelijk, streng, vrolijk, rustig, enthousiast, lief, creatief, punctueel. Mijn zusje noemt mij "van de oude stempel" Die bedoelt ze positief😉; "Rust, Reinheid en Regelmaat; daar functioneer jij het allerbest op zus"

Mensen die mij kennen weten dat:

Ik graag buiten ben, in het bos, aan zee, in de bergen of in de tuin

Ik heel erg graag uit m'n dak ga op seventies discoknallers

Ik al sinds m'n pubertijd vegetarisch eet

Ik geniet van het theater

Ik de museumjaarkaart eindelijk heb ontdekt

Ik heel blij word van allerlei soorten muziek

Ik elke dag een half uur wil sporten

Ik ook heel blij word van (bijna) alle dieren, bloemen en planten

Ik serieus ben en ook heel graag een grapje uithaal

Ik zelf ook een hele lastige puber was

Ik een super trotse mama en oma ben