"Vanaf nu ga ik echt beter mijn best doen"

Het is alweer bijna kerstvakantie. De tijd van tutorgesprekken en rapportvergaderingen. Hoe staat je kind ervoor qua cijfers. Prima, valt mee, kan beter of hèèèèèlp... hoe komt dat ooit weer goed? Na een behoorlijke start in september is een cijferdip in december een hele logische. Het leuke nieuwe is er vanaf, de vers gemaakte vrienden zijn té gezellig (tijdens de uitleg of het zelfstandig werken) en eventuele goede voornemens zijn naar de achtergrond verdwenen. 

 

Die leraar wiskunde geeft ècht slecht les, geschiedenis is zó saai, ze hebben ineens 5 toetsen in 1 week, de toets ging over dingen die ze helemaal niet hoefden te leren!! 

Al rap komt het "Vanaf nu ga ik echt beter mijn best doen!" uit de mond van je kind. Maarrrrrr........

 

'Beter je best doen' werkt niet:

1. Denk eens na: ‘Wat is dan ‘beter’? Zonder duidelijke doelen zit je zo weer in je oude patroon.

2. Zonder concreet doel en plan heb je alle ruimte om te doen waar je wel zín in hebt.

3. Het gaat alleen over DOEN, niet over denken, dus bij de eerste de beste tegenslag geloof je je ‘dit werkt niet’ gedachte en stop je.

 

Hoe dan wel?

Als je kind zegt: “Mam, ik ga écht beter mijn best doen!” juich het vooral toe! Hartstikke mooi, de motivatie en het voornemen. En om te zorgen dat het niet bij voornemens blijft, help op de volgende punten.

 

1. Zorg dat er concrete doelen zijn.

  • Ik let bij elke les goed op en doe actief mee
  • Ik maak en leer al mijn huiswerk 
  • Ik maak elke vrijdag een planning voor de toetsen van de komende twee weken
  • Ik zorg dat ik minder op mijn telefoon zit.  WAT wil je beter gaan doen?

2. Bedenk waarom je dit doel wil bereiken

  • Ik wil bij m'n vrienden in de klas blijven
  • Ik wil op de HAVO blijven
  • Ik wil tijd over houden voor leuke dingen

3. Wat ga je DOEN om je doel te bereiken? Welk gedrag laat je zien?

  • Ik let op bij de uitleg
  • Ik hou mijn huiswerk bij
  • Na schooltijd ga ik 15 minuten thee drinken en kletsen, daarna aan de slag
  • Ik voer mijn  planning uit. 

4. Wat ga je DENKEN om je doel te bereiken? Niet: 'Ach dat komt straks wel' ' dit appje moet ik echt even lezen en beantwoorden' ' Ik moet eerst fff die game afmaken' .Maarrrr ; Kies nieuwe gedachten die je juist helpen. En dat klinkt vaag, maar geloof me: ook het veranderen van gedachten is te trainen. 

  • ‘Dan ben ik er maar weer vanaf’
  • ‘Vijf minuten leren lukt nog wel’
  • ‘Als ik eerst maar eens mijn boeken klaarleg’
  • ‘Ik wil NIET blijven zitten’
  • ‘Beter iets dan niets’… wat maar werkt.

5. Bedenk wie of wat jou gaat helpen? Welke supporttechnieken ga je gebruiken om je doel te bereiken?

  • Zet een timer
  • Leg bij thuiskomst gelijk al je spullen op volgorde klaar
  • Zorg voor een opgeruimde fijne werkplek
  • Vraag om hulp

6.Maak de stappen concreet, maak een plan en werk in kleine haalbare stappen. De eerste stap moet zo klein zijn dat hij sowieso lukt. KLEINE  veranderingen hou je vol.

 

  • Aantekeningen maken tijdens één vak
  • Elke dag tien minuten langer huiswerk maken
  • Op twee dagen per week je telefoon beneden laten
  • De wifi uit tussen half drie en zeven…?

 

7. Wat doe je als het even niet lukt. Alle groei gaat met vallen en opstaan en weer vallen en weer opstaan. Hoe zorg je dat je niet blijft liggen? Wie vraag je om een helpende hand? 

 

Maak samen met je kind van 'Beter je best doen'  'Anders je best doen'.  Onderstaande download kan jullie hierbij helpen. Natuurlijk is succes nog niet gegarandeerd maar een grotere kans van slagen heeft je kind zeker. 

 

 

Download
Plan van aanpak
Gratis te downloaden; jouw kind kàn hierop een concreet plan maken voor een doel wat hij/ zij wil bereiken. Een eigen notitieboekje, whitebord of kladje is natuurlijk ook prima. Opschrijven is handig, wààrop is de keus van je kind.
PLAN.pdf
Adobe Acrobat document 380.2 KB

Reactie schrijven

Commentaren: 0