Dat ik deze titel ooit zou gebruiken is voor mij een verrassing. Een aangename verrassing want ook wij als begeleiders blijven ontwikkelen, groeien en visies bijstellen. Wetenschappelijk is bewezen dat op velerlei manieren bezig zijn met leerstof ervoor zorgt dat leerstof beklijft. Variëren in leerstrategieën en inzetten van zoveel mogelijk zintuigen bevorderen het leerproces. Waar een school kiest voor I-pads in plaats van papieren boeken haken sommige leerlingen af en gaan ze óf deels over op boeken (lang leve de school die deze optie biedt), óf gaat de leerling op zoek naar een andere school. Dus...in mijn ogen zitten er nogal wat haken en ogen aan het digitale onderwijs.
Wil je overzicht houden over al je schoolwerk en je leventje daarbuiten dan is het leren omgaan met een agenda haast een must. "Ik lees het wel in som2day (of magister)" is een veel voorkomende kreet uit een pubermond:) Voor een enkeling is dat inderdaad genoeg. Maar veelal raakt een leerling na verloop van de draad kwijt, mist opdrachten en loopt binnen de kortste keren achter de feiten aan. Met alle gevolgen van dien.
Heeft je kind al een agenda in zijn of haar bezit....geweldig! Dan is het nog een kwestie van invullen, bijhouden en uitvoeren. Op dat vlak kunnen de meeste leerlingen dat helaas ook niet zomaar vanzelf. Het huiswerk aflezen van som2day is al een kunst op zich.
Uit het gehele assortiment agenda's springt er wat mij betreft één uit; de Plenda. Deze agenda leert je stapsgewijs je huiswerk te noteren, in te plannen, op tijd en volgorde in te delen, af te vinken enzovoorts. Voor info verwijs ik je graag naar onderstaand filmpje.
Er is naast deze papieren versie nu ook een Plenda app. Elke week komt F voor huiswerkbegeleiding en ook hij heeft een Plenda. (Dat is wat hij mij via de whatsapp meldde) Donderdag was hij weer van de partij en stalde gelijk bij binnenkomst zijn i-pad en etui uit. En hij had z'n mobiel in de aanslag; hét apparaat wat we altijd ver weg stoppen tijdens dit uur. Echter....F had deze telefoon nodig; hij had voor een digitale Plenda gekozen. Briljant! F was een leerling die van plannen en agenda’s niks wilde weten, maar raakt door deze app wel enthousiast. En dat is wat we willen. Kijken naar het kind en zijn leerstijl. Behendiger dan ikzelf voerde hij z’n huiswerk en toetsen in, plande vervolgens wanneer hij wat ging doen en dat alles met een grote lach op zijn gezicht. De komende weken maar eens kijken hoe het gaat met het uitvoeren van zijn planningJ
Voor info over de digitale versie kun je onderstaand filmpje aanklikken:
Reactie schrijven