Executieve functies....jong geleerd in oud gedaan

Hij was een jaar of 3 denk ik toen hij zei:

 

"Die wil ik!" wijzend naar die gele bodywarmer en de pet van Alfred Jodocus 

Kwak. Overduidelijk was toen al dat hij precies kon kiezen welke jas, schoenen

en pet bij hem pasten. 's Avonds kleding klaarleggen voor de volgende dag; 

dat gebeurde vanzelf. Daar lag de interesse. Daarentegen kregen de voor hem minder belangrijke  onderwerpen ook minder aandacht. Logisch! Daar lagen nou juist de leermomenten en de taak van ons als ouders. 

 

Dan spreken we van de ontwikkeling van zijn zogenaamde executieve functies.

 

 

 

Executieve functies?

 

Dit zijn de zogenaamde regelfuncties van de hersenen; nodig om gedrag te sturen, om zo doelgericht en efficiënt mogelijk te kunnen handelen.

 

Er is een onderscheid tussen denken en doen functies.

 

Bij denken hebben we het over:

  • planning (het kunnen plannen, uitvoeren van je planning)
  • organisatie (zorg dragen voor bijvoorbeeld een opgeruimde werkplek)
  • timemanagement (het in de gaten houden van de tijd)
  • werkgeheugen (het "kladblokje" tussen je korte termijn geheugen en je lange termijn geheugen)
  • meta-cognitie (het kunnen kijken en nadenken over leren en functioneren)

Bij doen hebben we het over:

  • reactie-inhibitie (eerst denken en dan doen)
  • emotie regulatie (hoe reageren als iets niet gaat zoals je wil)
  • volgehouden aandacht (je aandacht erbij houden)
  • taakinitiatie (kunnen starten met een taak)
  • flexibiliteit (wat doe je als iets anders gaat dan je had gepland)
  • doelgericht gedrag 

 

Deze functies zijn aangeboren , maar moeten wel ontwikkeld worden en het liefst vanaf zo jong mogelijke leeftijd. Het ene kind gaat dit van nature beter af dan het andere kind.

 

 

Hoe help je als ouder bij de ontwikkeling van executieve functies?

 

  • Laat je kind al snel meehelpen met het opruimen van speelgoed
  • Help het kind het ochtendritueel zelfstandig uit te voeren en zorgen dat hij op tijd naar school kan
  • Leer je kind aan tafel rustig te wachten tot iedereen zijn bordje gevuld heeft
  • Laat elkaar uitpraten; luister echt naar elkaar
  • Leer je kind omgaan met frustratie, leer emoties herkennen, benoemen en reguleren
  • Doe samen spelletjes en leer je kind een spel uit te spelen en vol te houden ondanks dat het soms te lang duurt of saai is
  • Leer je kind zijn eigen sporttas in en uit te pakken 
  • Laat je kind belangrijke klusjes direct doen
  • Doe samen boodschappen, bak taarten, pak vakantiekoffers in en maak huiswerkschema's 
  • Wijzig eens een plan, voer veranderingen en leer je kind niet te blijven hangen bij bepaalde onderwerpen
  • Stel je kind vragen over bepaalde beslissingen die hij heeft genomen en wat dit heeft opgeleverd

 

 

En spelen?

Ja heel graag! Buiten en binnen spelen....daarmee ontwikkelt je kind bijna alle functies in één. Dus...uit dat scherm en lekker spelen:)

 

 

Terugkomend op dat jongetje van 3 met zijn gele bodywarmer....dat is helemaal goed gekomen. Al krabbel ook ik als ouder, met voortschrijdend inzicht, wel eens achter mijn oren; met de kennis van nu had ik....:)

 

Kortom; we doen als ouders allemaal ons best en gunnen onze kinderen een mooi leven. Hen hierbij een (ongemerkt) duwtje in de goede richting geven is onze mooie opvoedkundige taak. 

 

Reactie schrijven

Commentaren: 0