Wat een korte periode aan begeleiding kan doen.

Wekelijks komt F voor huiswerkbegeleiding naar Eigen-W!js. Gedurende 2 x een uur leren we om te gaan met Som2day, Calender. Antwoorden vinden op vragen als:

  • Wat betekenen al die afkortingen,
  • Waar wordt naar verwezen,
  • Waar kan ik het vinden,
  • Hoe krijg ik mijn weektaak af, 
  • O ja er kwam ineens huiswerk bij, 
  • Hoe maak ik een planning voor mijn weektaak,
  • Hoe maak ik een planning voor mijn toetsen,
  • Waar schrijf ik die planning op ("die onthoud ik wel"),
  • Hoe zorg ik ervoor dat ik mijn planning ook uitvoer,
  • etc

Nu, acht weken later, heeft F het plannen in de vingers. Trots laat ze haar planning zien en dat ze graag aan  de slag wil: "Ik heb vijf taken in mijn agenda staan en wil er hier drie afkrijgen" Met de timer op 25 minuten start ze aan haar eerste taak. Terwijl ik op een andere plek aan het werk ben met een andere leerling, hoor ik het piepje gaan. 5 Minuten later weer een piepje...top! Ze heeft een korte pauze van 5 minuten gehouden. 

Als het werkelijke begeleidingsuurtje van F start heeft ze inderdaad drie taken gedaan. Twee daarvan naar tevredenheid; de laatste nog niet helemaal af. We blikken kort terug op haar time-management en gaan dan samen aan de slag.

 

 

"Wat heb je nog nodig om die Franse phrases clé te beheersen?" "Uhm weet ik niet. Oefenen...maar hoe?" We komen tot de ontdekking dat, als je alle vocabulaire én de grammatica kent en begrijpt, de phrases clé een makkie is. "O ja...ik maak er gewoon een puzzel van." Het eerste deel doen we samen. Vijf zinnen leren we aan in rollenspel. Daarna mag F ze opschrijven. 

 

 

F kijkt haar geschreven Franse zinnen zorgvuldig na en verbetert in de zinnen. Geweldige reflectie op werk en oefenen; schrijf nu de zinnen nog een keer helemaal goed op, met afkijken en gooi de oude zinnen weg.

 

Voor F dé manier om Frans te begrijpen en te leren. 

's Avonds verschijnt er een appje van moeder op mijn mobiel:

"Vanmorgen was het eerst even een discussie en een flinke drempel die F moest nemen, maar ze kwam zeer tevreden thuis. Met een heel goed en voldaan gevoel over de hoeveelheid huiswerk die ze had gedaan. Dank!!"

 

(F had uitval het laatste uur en kon kiezen: of eerder naar huis of eerder naar Eigen-W!js en hier alvast starten)

Na acht weken is F bijna zover om het zelf te gaan doen. Met een "EHBO" kaart mee, zodat ze nog eens terug kan vallen op wat begeleiding van ons. 

Trots kan ze zijn. Ze heeft heel veel geleerd en is er klaar voor.